«Ακροβατώντας Προς Την Ανάπτυξη»

 

Τις ανατροπές στους τομείς της αγοράς και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ανάπτυξη ανέδειξαν οι εργασίες του 12ου συνεδρίου του ECR Hellas. Στόχος του φετινού συνεδρίου, που είχε τίτλο «Ακροβατώντας Προς Την Ανάπτυξη», ήταν η ανάδειξη των ανατροπών που συμβαίνουν σε διάφορους τομείς, όπως και η εστίαση στην απαιτητική πορεία των επιχειρήσεων – μικρών ή μεγάλων – που σε πείσμα των καιρών τολμούν, επενδύουν, καινοτομούν, ρισκάρουν και κάνουν βήματα εμπρός. 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν τα στοιχεία που παρουσίασε ο Θανάσης Ξύνας, Assurance Partner της Grant Thornton για την εξέλιξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας τα τελευταία χρόνια. 

Συνολικά, εξετάστηκαν πάνω από 8.000 εταιρείες από 92 κλάδους, με την εξέταση να στηρίζεται σε 4 βασικούς άξονες: οικονομικό περιβάλλον, απόδοση εισηγμένων το 2016, χαρτογράφηση επιχειρηματικών κλάδων και δυνάμεις ανάπτυξης. Στην εξέταση των κλάδων, προέκυψε πως 48 κλάδοι κατάφεραν να αυξήσουν τους τζίρους τους κατά 5% το 2015, ενώ 46 κλάδοι είχαν μείωση τζίρου 11%. 

Αναφορικά με το 2016, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για οριακή αύξηση πωλήσεων, ενώ σε ότι αφορά τις εισηγμένες, οι 6 στους 10 κλάδους είχαν αύξηση πωλήσεων (που γυρνά σε μείωση 1,1% αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή). Σε ότι αφορά την εξέταση των επιχειρήσεων, οι 5 στις 10 είχαν αύξηση πωλήσεων το 2015, ενώ οι 2 στις 5 είχαν, μαζί με την αύξηση πωλήσεων, και ταυτόχρονη αύξηση κερδών. 

Το 2016 οι εισηγμένες κατάφεραν να διπλασιάσουν τη συνολική κερδοφορία, με συνέπεια να μεγαλώσει η «ψαλίδα» ανάμεσα στις προβληματικές και τις υγιείς επιχειρήσεις. Στις διαπιστώσεις της έρευνας, ο κ. Ξυνάς επισήμανε το πρόβλημα της ρευστότητας, καθώς η 1 στις 4 επιχειρήσεις παρουσιάζει έλλειμα στο κεφάλαιο κίνησης, ενώ οι 6 στις 10 εισηγμένες αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Την ίδια στιγμή, η οικονομική αβεβαιότητα παραμένει το βασικό πρόβλημα για το 90% και πλέον των επιχειρήσεων, ωστόσο υπάρχει γενική αισιοδοξία για την μελλοντική πορεία, την απασχόληση και την κερδοφορία, παρά τις πρόσφατες ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ, που έκαναν λόγο για μείωση του ΑΕΠ κατά 0,5% στο πρώτο τρίμηνο του 2017. 

Ο Δημήτρης Μαύρος, Διευθύνων Σύμβουλος της MRB Hellas, παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας «SuperHood Study – Reloaded – Η διεισδυτική ματιά στη ζωή και την εξέλιξη της συμπεριφοράς και των εκφάνσεων του Έλληνα shopper μέσα στο Super Market». Η συγκεκριμένη έρευνα επιχείρησε να εμβαθύνει στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί την τελευταία διετία στην αγοραστική συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή, την οποία ο κ. Μαύρος παρομοίασε με το «φαινόμενο Hulk»: «ενώ ο καταναλωτής έχει κατά βάθος καλές προθέσεις, όταν βρεθεί μέσα στο σούπερ μάρκετ, μεταμορφώνεται σε… τέρας!». 

Ο κ. Μαύρος αναφέρθηκε στις μεγάλες αλλαγές που έχουν σημειωθεί από το 2015 μέχρι σήμερα (capital controls, εξαγορές-συγχωνεύσεις και μείωση πωλήσεων), ενώ τόνισε την ανάγκη να περάσουν τα brands και οι retailers από την πελατοκεντρικότητα στην ανθρωποκεντρικότητα. Σημαντική εξέλιξη αποτελεί επίσης το γεγονός πως ο σημερινός καταναλωτής επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ πλήρως προετοιμασμένος για τις αγορές του και, σε μεγάλο ποσοστό, μόνο για τις προσφορές, ενώ η έρευνα ανέδειξε το γεγονός πως οι μάρκες έχουν χαθεί πλέον από τα αγοραστικές λίστες και τις θέσεις τους έχουν πάρει οι κατηγορίες προϊόντων και το διαθέσιμο μπάτζετ. 

Επιπλέον, οι 10 φορές που ο Έλληνας επισκεπτόταν το σούπερ μάρκετ το 2015, σήμερα έχουν γίνει 9 και τα 28 ευρώ κατά μ.ο. που ξόδευε πριν τρία χρόνια, σήμερα έχουν πέσει στα 26,5. Για τον κ. Μαύρο, οι μάρκες και η ικανοποιητική καταναλωτική εμπειρία πρέπει να αποκτήσουν ξανά βαρύτητα για να «ηρεμήσει ο καταναλωτής Hulk», ενώ τα σούπερ μάρκετ οφείλουν να γίνουν ξανά προορισμός, να επιστρέψουν την χαρά στον κόσμο, να επαναφέρουν τους πειραματισμούς και να επενδύσουν στις ποιοτικές μάρκες. «Μόνο οι μάρκες θα τιθασεύσουν τον Hulk. Υπάρχει ανάγκη για ανάπτυξη της digital αγοραστικής εμπειρίας και πρέπει να επανέλθει η ποιότητα στα σούπερ μάρκετ» ανέφερε ο κ. Μαύρος.


Το πλήρες τηλεγράφημα της Μ.Τσιβγέλη στη συνδρομητική ιστοσελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.

eana