Η ανάπτυξη έχει όνομα και επώνυμο

 

Ανθεκτικά στην κρίση εμφανίζονται τα επώνυμα προϊόντα, καθώς ο Έλληνας καταναλωτής εμπιστεύεται την επωνυμία, δηλαδή τη μάρκα, γιατί αυτή του προσφέρει τόσο ποιοτικές εγγυήσεις όσο και ασφάλεια, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νίκος Καραγεωργίου, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επωνύμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ) - επανεκλέχθηκε προσφάτως. 
Από τα διαθέσιμα στοιχεία, παρά την κάμψη της ζήτησης, τα επώνυμα προϊόντα δείχνουν να αντέχουν στην κρίση, με αποτέλεσμα η μείωση της ζήτησής τους να μην είναι μεγαλύτερη από αυτή που παρατηρείται σε γενικότερο επίπεδο. Ο κ. Καραγεωργίου δεν εντοπίζει σοβαρή μετατόπιση συνολικά της ζήτησης των επωνύμων προϊόντων προς τα αντίστοιχα της ιδιωτικής ετικέτας. Ωστόσο, επισημαίνει ότι όσο θα συνεχίζεται ο υφεσιακός ρυθμός της οικονομίας, η εξέλιξη αυτή δεν θα αφήσει ανέπαφη και τη ζήτηση επωνύμων προϊόντων. 
Παράλληλα, προσθέτει ότι η δημιουργία στην Ελλάδα διεθνώς επωνύμων εμπορεύσιμων προϊόντων είναι επείγουσα και απαιτεί καινοτόμες επενδύσεις με βασικά τους κριτήρια τη φαντασία, την ευρηματικότητα και την αξιοποίηση άυλων πλεονεκτημάτων που διαθέτει η χώρα, όπως για παράδειγμα ο πολιτισμός της και ορισμένα είδη διατροφής. 
Οι επιχειρήσεις, σύμφωνα με τον κ. Καραγεωργίου, πρέπει να αναζητούν ταυτότητα και εικόνα διότι μέσω αυτών των δύο παραγόντων μειώνουν τους κινδύνους της αβεβαιότητας. Παρόμοιες προσπάθειες πρέπει να γίνουν και σε εθνικό επίπεδο για να αποκατασταθεί η εικόνα της χώρας μας η οποία τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί σοβαρές ζημιές

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο τη συνέντευξης του Νίκου Καραγεωργίου στην Μαρία Τσιβγέλη και στο ΑΠΕ - ΜΠΕ:

ΕΡ. Πως διαμορφώνεται, εν μέσω κρίσης, η εικόνα της αγοράς σε ό,τι αφορά ειδικότερα τα καταναλωτικά αγαθά και το λιανεμπόριο. Ποια είναι η εικόνα για το 2016 και πως εκτιμάτε ότι θα κινηθεί το 2017;
ΑΠ. Ως γνωστόν έχουμε μπει στον 8ο χρόνο μιας κρίσης η οποία ξεκίνησε με αφορμή το δημόσιο χρέος και η οποία σήμερα, μετά από παρέλευση τόσων ετών, υπάρχει κίνδυνος να εξελιχθεί σε διαρθρωτική κατάρρευση. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι παραγωγικοί τομείς της οικονομίας θα αδρανοποιηθούν, γεγονός που θα δημιουργήσει πολύ μεγαλύτερα κοινωνικά προβλήματα από αυτά που γνωρίζουμε σήμερα. 
Στο πλαίσιο αυτής της πολύ δυσάρεστης κατάστασης, το 2016 ήταν μια κακή χρονιά και, στο μέτρο που δεν ολοκληρώνεται η 2η αξιολόγηση, το 2017 μπορεί να είναι ακόμα χειρότερο. Ήδη η ζήτηση βρίσκεται σε υποχώρηση, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς το δημόσιο αυξάνονται, το δημόσιο από την πλευρά του βρίσκεται σε κατάσταση στάσης πληρωμών και από τις τράπεζες έχουμε 4 δισ. ευρώ διαρροή καταθέσεων. Υπό παρόμοιες συνθήκες, εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι το ήδη χαμένο έδαφος δύσκολα θα ανακτηθεί, που σημαίνει ότι η οικονομία κατεβαίνει ακόμη κάποια σκαλιά παρακάτω. 

ΕΡ. Ποια είναι η πορεία των επωνύμων προϊόντων στο γενικότερο περιβάλλον της ύφεσης;
ΑΠ. Από τα διαθέσιμα στοιχεία, παρά την κάμψη της ζήτησης, τα επώνυμα προϊόντα δείχνουν να αντέχουν στην κρίση, με αποτέλεσμα η μείωση της ζήτησής τους να μην είναι μεγαλύτερη από αυτή που παρατηρείται σε γενικότερο επίπεδο. Με άλλα λόγια, δεν μπορώ να πω ότι έχουμε σοβαρή μετατόπιση συνολικά της ζήτησης των επωνύμων προϊόντων προς τα αντίστοιχα της ιδιωτικής ετικέτας. Χωρίς καμιά αμφιβολία όμως, όσο θα συνεχίζεται ο υφεσιακός ρυθμός της οικονομίας, η εξέλιξη αυτή δεν θα αφήσει ανέπαφη και τη ζήτηση επωνύμων προϊόντων. 

ΕΡ. Σε ποιο βαθμό έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση, τον έντονο ανταγωνισμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αλλά και την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες;
ΑΠ. Στην Ελλάδα η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου είναι από τις χαμηλότερες των χωρών της ΕΕ και το γεγονός αυτό δείχνει ότι ο Έλληνας καταναλωτής εμπιστεύεται την επωνυμία, δηλαδή τη μάρκα, γιατί αυτή του προσφέρει τόσο ποιοτικές εγγυήσεις όσο και ασφάλεια. 

ΕΡ. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ρεαλιστικά προβλήματα ανάπτυξης των επώνυμων προϊόντων στην ελληνική αγορά;
ΑΠ. Τα προβλήματα της ανάπτυξης των επωνύμων προϊόντων στην ελληνική αγορά βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με τη γενική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και ως εκ τούτου τα επώνυμα προϊόντα υποφέρουν από την έλλειψη ρευστότητας, από την ανεπάρκεια της ζήτησης και ασφαλώς από τη διστακτικότητα των επιχειρήσεων να πραγματοποιήσουν νέες επενδύσεις σε τομείς όπως η εικόνα, η φήμη, η μάρκα και η επώνυμη ζήτηση. Θέλω να πω δηλαδή, ότι οι επιχειρήσεις σε εποχές αβεβαιότητας και αναταράξεων ακολουθούν συσταλτικές και όχι επεκτατικές πολιτικές. 

ΕΡ. Η εξωστρέφεια μπορεί να αποτελέσει μονόδρομο για τα επώνυμα προϊόντα και σε ποιο βαθμό ανοίγονται ευκαιρίες στις διεθνείς αγορές;
ΑΠ. Τόσο εγώ προσωπικά, όσο και ο ΕΣΒΕΠ, θεωρούμε ότι η απόκτηση εξωστρέφειας στο επίπεδο της ελληνικής παραγωγής είναι θέμα πλέον αλλά και πρόβλημα επιβίωσης για την ελληνική οικονομία. Επιμένω ότι στο σημερινό δύσκολο ανταγωνιστικά κόσμο, όπου τα διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα αποτελούν την αιχμή του δόρατος για τις οικονομίες που θέλουν να αναπτυχθούν, δεν είναι δυνατόν στην Ελλάδα ο σχηματισμός του Ακαθάριστου Εγχωρίου Προϊόντος μας να εξαρτάται σε ποσοστό 80% από την κατανάλωση.
 Όπως εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς, στις σημερινές συνθήκες επέκτασης της παγκοσμιοποίησης, αυτή είναι μια νοσηρή κατάσταση, η οποία όσο διαιωνίζεται θα καταστρέφει την ελληνική οικονομία. Συνεπώς, το επώνυμο προϊόν μπορεί να γίνει εφαλτήριο για μια διαφορετική οικονομική παρουσία της χώρας μας στις αγορές του εξωτερικού εντός και εκτός Ευρώπης. 

ΕΡ. Πιστεύετε ότι η επώνυμη εμπορευματοποίηση της παραγωγής αποτελεί εφαλτήριο για την πρόοδο και ανάπτυξη των επιχειρήσεων;
ΑΠ. Η δημιουργία στην Ελλάδα διεθνώς επωνύμων εμπορεύσιμων προϊόντων είναι επείγουσα και απαιτεί καινοτόμες επενδύσεις με βασικά τους κριτήρια τη φαντασία, την ευρηματικότητα και την αξιοποίηση αύλων πλεονεκτημάτων που διαθέτει η χώρα, όπως για παράδειγμα ο πολιτισμός της και ορισμένα είδη διατροφής. 

ΕΡ. Πόσο σημαντικό είναι για μια αναπτυσσόμενη επιχείρηση να έχει ταυτότητα και εικόνα, μέσω των οποίων να δημιουργεί τη φήμη της;
ΑΠ. Οφείλω να πω ότι στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη εποχή μας, χωρίς ταυτότητα, εικόνα και φήμη μια εταιρεία δεν μπορεί να πάει πολύ μακριά. Η εποχή μας είναι ταραχώδης, ο κόσμος έχει ήδη μπει σε μια νέα οικονομική φάση, οι εθνικές οικονομίες είναι αλληλεξαρτώμενες και το εμπόριο διεξάγεται με πληροφορίες που διακινούνται με την ταχύτητα του φωτός μέσω του διαδικτύου και της κινητής τηλεφωνίας. 
Σε αυτή λοιπόν τη νέα φάση, οι επιχειρήσεις πρέπει να αναζητούν ταυτότητα και εικόνα διότι μέσω αυτών των δύο παραγόντων μειώνουν τους κινδύνους της αβεβαιότητας. Από την άλλη πλευρά τονίζω ιδιαίτερα ότι παρόμοιες προσπάθειες πρέπει να γίνουν και σε εθνικό επίπεδο για να αποκατασταθεί η εικόνα της χώρας μας η οποία τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί σοβαρές ζημιές. 

ΕΡ. Τι πρωτοβουλίες αναλαμβάνει ο Σύνδεσμος προς αυτή τη κατεύθυνση και τι ζητά από την πολιτεία;
ΑΠ. Ο ΕΣΒΕΠ έχει συνείδηση των σοβαρών προβλημάτων της οικονομίας και των επιχειρήσεων που λειτουργούν στους κόλπους της, θα μπορούσε στο επίπεδο αυτό να παράσχει πολύτιμες συμβουλές στην κυβέρνηση, καθόσον διαθέτει στελέχη με διεθνείς εμπειρίες και γνώση των διάφορων πτυχών της πραγματικής οικονομίας. 
Κατά τα λοιπά, ο ΕΣΒΕΠ είναι ο Σύνδεσμος που υπεραμύνεται της επώνυμης ζήτησης και σπεύδω να πως ότι με βάση διεθνείς μελέτες οι εταιρείες που στηρίζονται στην επώνυμη ζήτηση είναι πλέον οι μόνες που δημιουργούν παγκοσμίως καινούργιες θέσεις εργασίας. Κοντολογίς, το επώνυμο προϊόν είναι και συντελεστής κοινωνικής προόδου γιατί κινητοποιεί δυνάμεις της αγοράς που έχουν κάθε λόγο να προάγουν τη γενική ευμάρεια. 


Το πλήρες τηλεγράφημα της Μ.Τσιβγέλη στη συνδρομητική ιστοσελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.

eana