Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και της ψηφιακής οικονομίας βασικός στόχος

 

Bασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και της ψηφιακής οικονομίας αποτελεί η εμπιστοσύνη, τόσο από την πλευρά των καταναλωτών, όσο και από την πλευρά των εμπορικών επιχειρήσεων και ο κώδικας δεοντολογίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την τόνωση της εμπιστοσύνης όλων των μερών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Aυτό σημείωσε ο υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου στη σημερινή εκδήλωση για την υπογραφή του Κώδικα Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή
Ο ίδιος σημείωσε ότι τα τελευταία χρονιά καταγράφεται στην Ελλάδα μια σταθερή άνοδος των αγορών μέσω διαδικτύου. Την ίδια στιγμή, όμως, πρόσθεσε, η αβεβαιότητα των καταναλωτών ως προς τα δικαιώματά τους αποτελεί ένα βασικό ανασταλτικό παράγοντα για την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και η ίδια αβεβαιότητα επηρεάζει συχνά και τις  προσπάθειες εμπορικών επιχειρήσεων στον τομέα της ψηφιακής οικονομίας.
Ο κώδικας, συνέχισε ο υπουργός, αποτυπώνει με απλό και άμεσο τρόπο τόσο τα βασικά δικαιώματα των καταναλωτών, όσο και καλές πρακτικές από την πλευρά των προμηθευτών.
Με αυτό τον τρόπο αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση του κοινού συμφέροντος που έχουν οι καταναλωτές και οι εμπορικές επιχειρήσεις για την ομαλή λειτουργία της ψηφιακής αγοράς και την αποτροπή αθέμιτων πρακτικών.
Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι το συγκεκριμένο κείμενο εκφράζει την εθελούσια δέσμευση φορέων της αγοράς για την τήρηση ορισμένων βασικών αρχών επιχειρηματικής συμπεριφοράς.
"Τέτοιες πρωτοβουλίες ενισχύουν και συμπληρώνουν τον εποπτικό ρόλο της πολιτείας στην αγορά, αναδεικνύουν την πρόληψη και την αυτορύθμιση σε σημαντικά στοιχεία αυτής της εποπτείας και τελικά μειώνουν το διοικητικό βάρος που επωμίζονται οι εμπορικές επιχειρήσεις προκειμένου να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που επιβάλλει ο νόμος" είπε ο κ. Παπαδημητρίου και συνέχισε:" η συγκεκριμένη πρωτοβουλία εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομίας για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικώς επιχειρείν, την ουσιαστική αναβάθμιση της προστασίας των δικαιωμάτων του καταναλωτή και την διασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας της αγοράς". 
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης
Από την πλευρά του  ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης έκανε την ακόλουθη δήλωση: 
«Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή συμπίπτει φέτος με την έκδοση του πρώτου Κώδικα Καταναλωτικής Δεοντολογίας, ο οποίος κυρώθηκε με το π.δ. 10/2017 και τίθεται σε ισχύ την 1η Απριλίου 2017, μετά από πρόταση του Συνηγόρου του Καταναλωτή και ευρεία διαβούλευση. Με τον Κώδικα θεσπίζονται, αρχές και κανόνες που διέπουν τις σχέσεις μεταξύ των καταναλωτών και των προμηθευτών και των ενώσεών τους, στο σύνολο των εμπορικών κλάδων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα και με δεσμευτική ισχύ. Η έκδοση του Κώδικα θωρακίζει περαιτέρω την καταναλωτική νομοθεσία και ενισχύει το κλίμα εμπιστοσύνης στην αγορά, η οποία, εξακολουθεί να δοκιμάζεται από την πολυετή και πολυεπίπεδη οικονομική κρίση. 
Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι, το 2016 κατατέθηκαν στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» 7.067 αναφορές για εξωδικαστική επίλυση διαφορών. Αν προστεθούν και οι 542 υποθέσεις του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή, οι αναφορές έφθασαν τις 7.609. Το 2010 ανέρχονταν σε 3.697. Υπήρξε, συνεπώς, υπερδιπλασιασμός των υποθέσεων κατά τη διάρκεια της κρίσης, αφού οι καταναλωτές αναζητούν τη γρήγορη, αξιόπιστη και χωρίς κόστος εξωδικαστική επίλυση των διαφορών τους. Είναι πολύ σημαντικό ότι πάνω από το 80% των υποθέσεων επιλύονται και, μάλιστα, στη συντριπτική τους πλειονότητα υπέρ του καταναλωτή, με μέσο χρόνο επίλυσης μικρότερο των 90 ημερών.
Εξάλλου, με την ηλεκτρονική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών μέσω της Ευρωπαϊκής πλατφόρμας που εφαρμόζει η Αρχή από τις 15.2.2016 για τις συμβάσεις που συνάπτονται μέσω διαδικτύου, οι καταναλωτές απέκτησαν ένα ακόμη εργαλείο, με το οποίο τα θετικά αποτελέσματα της διαμεσολάβησης επιτυγχάνονται ακόμη ταχύτερα για τα μέρη, με μέσο χρόνο επίλυσης τις 48 ημέρες.
Πέραν του Κώδικα Καταναλωτικής Δεοντολογίας, ο Συνήγορος του Καταναλωτή συνέβαλε, με σειρά από θεσμικές προτάσεις και παρεμβάσεις, μεταξύ των οποίων η αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις εισπρακτικές εταιρείες και ιδίως τη μη όχληση των καταναλωτών όσο εκκρεμεί η εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς, τη θέση σαφών και διαφανών κριτηρίων για τη διαμόρφωση του πλαισίου αναπροσαρμογής του κυμαινόμενου επιτοκίου, την πλήρη και ουσιαστική προσυμβατική ενημέρωση και τη χορήγηση του σχεδίου της δανειακής σύμβασης εύλογο χρόνο πριν από την υπογραφή της για μελέτη από τον υποψήφιο δανειολήπτη. Ακόμη στο ενεργητικό της Αρχής είναι οι προτάσεις για την αλλαγή του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις τηλεπικοινωνιακές συμβάσεις, αλλά και την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και των προσωπικών δεδομένων τους στον υπό προώθηση Κώδικα Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο. Προτεραιότητα μας εξακολουθεί να είναι η ενημέρωση των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους, έτσι ώστε να τα γνωρίζουν για να μπορούν να τα διεκδικούν».


Το πλήρες τηλεγράφημα της Ε.Παπαδοσηφάκη στη συνδρομητική ιστοσελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.

eana