Τα social media και η προβολή των επιχειρήσεων

 

 Εν έτει 2012, ο Μάικλ Ντάμπιν πρωταγωνίστησε σε ένα απλό βίντεο με χιούμορ, που σύντομα έγινε viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εξασφαλίζοντας πάνω από 23 εκατ. views. Κάπως έτσι, ξεκίνησε η startup του, το «Dollar Shave Club», που πουλώντας μηνιαίες συνδρομές για ξυραφάκια μιας χρήσης, κέρδισε μέσα σε λίγα χρόνια το 3% της αμερικανικής αγοράς στον κλάδο και τράβηξε το ενδιαφέρον της πολυεθνικής «Unilever», που την εξαγόρασε πέρυσι έναντι 1 δισ. δολαρίων. Υπό την ηγεσία του Ντάμπιν, ο οποίος ουσιαστικά την ξεκίνησε από το μηδέν, η εταιρεία κατόρθωσε να έχει πάνω από 3,2 εκατομμύρια ενεργά μέλη και έσοδα 200 εκατ. δολαρίων το 2016.

   Το παράδειγμα του Ντάμπιν αποτελεί έναν πολύ καλό δείκτη για τους τρόπους με τους οποίους οι επιχειρηματίες, εκκολαπτόμενοι ή και ώριμοι, μπορούν να αξιοποιήσουν τα social media, προκειμένου να «χτίσουν» μια εικόνα που θα τους κάνει γνωστούς στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Τα τελευταία χρόνια τα κοινωνικά δίκτυα έχουν εξελιχθεί σε πανίσχυρο εργαλείο προβολής, ισχυρότερο από τα παραδοσιακά μέσα. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με όλα τα εργαλεία, για να λειτουργήσουν προς όφελός σου, πρέπει να ξέρεις να τα...χειρίζεσαι, κάτι που στην Ελλάδα συμβαίνει σε μικρό ποσοστό σήμερα, καθώς -σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις- λίγοι επιχειρηματίες τα χρησιμοποιούν σωστά.

   Ποια είναι τα πιο σημαντικά λάθη που γίνονται στη διαδικασία και πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της συμμετοχής ενός ειδικού μάρκετινγκ σε τέτοια εγχειρήματα; Είναι τελικά η διαφήμιση στο Facebook τόσο φθηνή όσο φαίνεται και τελικά πόσο ανοιχτοί είναι οι χρήστες των social media στη διαφήμιση καθεαυτήν;

   Με αφορμή εκδήλωση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Συμβούλων Επιχειρήσεων (ΣΥΣΕΠ), το ΑΠΕ-ΜΠΕ συνομίλησε με τον ειδικό αναλυτή, Στέφανο Σκλαβενίτη, head of digital στη Flipside Digital Media. Η συζήτηση στράφηκε γύρω από τα βασικά πράγματα, που πρέπει να γνωρίζει ένας επιχειρηματίας/επαγγελματίας, όταν χρησιμοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα στην Ελλάδα, όπου μόνο το Facebook έχει 5,5 εκατ. ενεργούς χρήστες και όπου οκτώ στους δέκα πολίτες δηλώνουν ότι πλέον αντλούν την ενημέρωσή τους μόνο μέσω των κοινωνικών δικτύων.

   Ερ. Ποιο είναι το σημαντικότερο λάθος που κάνουν σήμερα οι ελληνικές επιχειρήσεις, κατά την προβολή τους στα social media;

   Είτε η μη αντιπροσωπευτική προβολή κι ένα είδος ...διακριτικότητας, κάτι που σημαίνει ότι δεν δείχνουν πράγματι αυτό που μπορούν να κάνουν, παρότι μπορεί να ενδιαφέρει το καταναλωτικό κοινό, είτε το αντίθετο: η υπερπροβολή. Προβολή σαν να στρέφεται ο κόσμος γύρω από αυτούς. Και στις δύο περιπτώσεις, ο λόγος του λάθους είναι η μη πλήρης κατανόηση των διαθέσιμων εργαλείων, η μη αντίληψη της χρησιμότητάς τους.

   Ερ. Μπορείτε να μου δώσετε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα για τον «σωστό» τρόπο προβολής πχ, μιας μικρής επιχείρησης στα κοινωνικά δίκτυα;

   Το ζήτημα στα social media δεν είναι να μου πεις ότι πουλάς τα καλύτερα παπούτσια στην αγορά και ότι θα μου τα στείλεις στο σπίτι με αντικαταβολή, χωρίς επιπλέον χρέωση. Το ζήτημα είναι να μου πεις ότι αυτά τα παπούτσια, σε αυτό το ασυνήθιστο χρώμα, ταιριάζουν τέλεια με αυτά τα ρούχα και αξεσουάρ, με αυτό το outfit. Αντί δηλαδή να μου προτείνεις ένα μεμονωμένο προϊόν, να μου προτείνεις συνολικά μια εμφάνιση. Στην πρώτη περίπτωση, που απλά μού λες ότι έχεις τα καλύτερα παπούτσια στην αγορά, το μήνυμα είναι ότι σε νοιάζει εσένα να πουλήσεις. Στην άλλη περίπτωση, λύνεις ένα πρόβλημα του καταναλωτή, προτείνοντάς του πώς να φορέσει αυτά τα παπούτσια για μια ωραία γενική εμφάνιση. Αυτός είναι ο στόχος. Πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ο χρήστης δεν είναι στο Facebook για να δει διαφημίσεις, αλλά για να δει οτιδήποτε άλλο εκτός από τη δική σου διαφήμιση. Καλύτερο λοιπόν είναι, να του παρέχεις ενημέρωση με έναν τρόπο που θα τον εξυπηρετήσει, ώστε να σε θυμάται και στο μέλλον, παρά να κάνεις απροκάλυπτη διαφήμιση. 

   Ερ. Πόσο εύκολο είναι να προβληθείς σε κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, χωρίς να ζητήσεις τη βοήθεια ενός ειδικού;

   Υπάρχουν πλατφόρμες όπως τα Facebook ads, που έχουν κάποια τεχνική δυσκολία. Το Facebook σου έχει δώσει μεν τη δυνατότητα να δημιουργήσεις τη διαφήμισή σου εύκολα, αλλά για να το κάνεις και αποδοτικά, δηλαδή για να πάρεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για το μικρότερο ποσό που θα ξοδέψεις, χρειάζονται αρκετές γνώσεις. Δεν μιλάω για τεχνικές γνώσεις, για τις οποίες χρειάζεσαι έναν προγραμματιστή, όπως όταν δημιουργείς ένα νέο website ή όταν κάνεις search engine optimazation, δηλαδή βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης. Είναι γνώσεις για τις οποίες δεν χρειάζεται ένας ειδικός στο ΙΤ, αλλά ένας ειδικός σε επίπεδο μάρκετινγκ. Αλλιώς, το φθηνό σου βγαίνει ακριβό και έχεις απώλειες που θα απέφευγες αν πήγαινες σε έναν ειδικό.

   Ερ. Ποια είναι τα βασικά ερωτήματα, που πρέπει να θέτει ένας επιχειρηματίας στον εαυτό του, όταν πρόκειται να σχεδιάσει την παρουσία του στα social media;

   Το πρώτο ερώτημα είναι αν έχει καλό προϊόν ή υπηρεσία, γιατί αν μπει στα social media έχοντας ένα κακό προϊόν, τότε κινδυνεύει να εκτεθεί πολύ άσχημα. Το δεύτερο ερώτημα είναι αν έχει μακροπρόθεσμο πλάνο για την παρουσία του στα κοινωνικά δίκτυα. Γιατί αυτή η παρουσία δεν είναι κάτι που αποδίδει σε δύο, τρεις ή έξι μήνες, αλλά κάτι για το οποίο χρειάζεται να κάνεις και μακροπρόθεσμα τις κινήσεις που απαιτούνται κάθε φορά. Μετά υπάρχουν και άλλα ερωτήματα, όπως το αν έχει τον διαθέσιμο προϋπολογισμό ή τους σωστούς ανθρώπους μέσα στην εταιρεία του, που μπορούν να διαχειριστούν τα social media, αλλά τα βασικά ερωτήματα πιστεύω ότι είναι τα δύο πρώτα.

   Ερ. Λέγεται ότι σε λίγα χρόνια από σήμερα, το βίντεο θα είναι εξαιρετικά σημαντικό ως προς την παρουσία όλων μας στα social media...

   Πράγματι, είναι το «άλφα» και το «ωμέγα». Αν το 2016 το βίντεο ήταν βασικό, το 2017 είναι αναγκαιότητα.

   Ερ. Ξεχωρίζετε στο διεθνές σκηνικό κάποια περίπτωση εξαιρετικά έξυπνης χρήσης των social media από έναν επιχειρηματία;

   Πρότυπο για μένα είναι ο Γκάρι Βέινερτσακ (Gary Vaynerchuk) που ξεκίνησε από τον χώρο του κρασιού και κατέληξε να έχει πολύ μεγάλο digital agency, ακριβώς επειδή έπιασε τον παλμό του διαδικτύου τόσο καλά που έγινε ο ίδιος ο αποτελεσματικότερος marketer! Σήμερα συγκαταλέγεται μεταξύ άλλων στους σημαντικότερους influencers και ομιλητές σε συνέδρια.


Το πλήρες τηλεγράφημα της Αλεξάνδρας Γούτα στη συνδρομητική ιστοσελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.

eana